Käsittämätöntä, miten nopeasti aika kuluu: jouluun on enää kuukausi aikaa! Ensimmäisen joulukalenteriluukun saa avata jo ensi viikonloppuna. Blogillani on ollut parina edellisenä vuonna Instagram-tilillä ja Facebook-sivulla julkaistu joulukalenteri, jossa on esitelty Rooman kätkettyjä aarteita. Luukkuja pääsee availemaan tänäkin vuonna – idea on jo valmiina – mutta sitä odotellessa voi tutustua viime vuoden kalenterissa esiintyneisiin kirkkojen kätkemiin taide- ja muihin aarteisiin. Roomassa on yli 900 kirkkoa ja niistä löytyy upeita taideteoksia Caravaggion maalauksista ja Michelangelon veistoksista nykytaiteeseen ja paljon muutakin kiinnostavaa paholaisen kivestä moottorisoituun alttaritauluun. Tässä esitellään 23 kirkkoa, joissa kannattaa pistäytyä (23 sen vuoksi, että tein poikkeuksen viime vuoden joulukalenterin teemaan – Kirkkojen kätkemät aarteet – itsenäisyyspäivänä, jolloin kalenterissa oli kuva Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi sinivalkoiseksi valaistusta Colosseumista.)
1. Keskiaikainen mosaiikki neitsyt Marian kruunauksesta ja Pietro Cavallinin mosaiikki Marian elämästä vuodelta 1291
Kirkko: Santa Maria in Trastevere (Piazza di Santa Maria in Trastevere, avoinna joka päivä 7.30 – 21)
Trasteveren keskuspiazzan laidalla oleva Santa Maria in Trasteveren kirkko on rakennettu paikalle, josta perimätiedon mukaan alkoi suihkuta öljyä Jeesuksen syntymäpäivänä. Nykyisen, Rooman ensimmäisen kirkon paikalle 1100-luvulla rakennetun basilikan Cavallinin mosaiikit vuodelta 1291 kertovat Marian elämästä enkeli Gabrielin ilmestyksestä kolmen tietäjän tuloon, joten kirkko sopii hyvin aloittamaan joulun odotuksen. Alttarisyvennyksen kirjaimellisesti häikäisevän kauniissa keskiaikaisessa mosaiikissa Maria istuu Jeesuksen vieressä samalla valtaistuimella. Kirkon julkisivun restaurointi valmistui viime keväänä ja sen 1100-luvulta peräisin oleva mosaiikki Jeesusta imettävästä Mariasta ja 10 neitsyestä loistaa taas värikkäänä.
2. Jeesuksen jalanjäljet
Kirkko: Domine Quo Vadis (Via Appia Antica 51)
Apogryfikirjoihin kuuluvassa ”Pietarin teoissa” kerrotaan, miten Pietari Neron vainoja paetessaan kohtasi Jeesuksen Appia Anticalla ja kysyi tältä ”Quo Vadis, Domine?” (Minne menet, Herra?) Jeesus vastasi: ”Romam vado iterum crucifigi.”(Roomaan uudelleen ristiinnaulittavaksi). Pietari häpesi pakoaan, palasi Roomaan ja ristiinnaulittiin. Niin häpeissään Pietari oli, että pyysi, että hänet ristiinnaulittaisiin pää alaspäin, koska ei sen arvoinen, että ansaitsisi tulla teloitetuksi samalla tapaa. Jotenkin tästä Jeesuksen ja Pietarin kohtaamisesta Appia Anticalla on onnistuttu saamaan talteen Jeesuksen jalanjäljet, valettua ne jopa marmoriin ja nyt niitä voi ihailla pienessä kirkossa Appia Antican alussa. Jeesuksella oli aika pienet jalat, ehkä kokoa 38.
3. Michelangelon ”Ristiä kantava Kristus”
Kirkko: Santa Maria sopra Minerva (Piazza della Minerva, avoinna ma – pe 6.55 – 19, la 10 – 12.30 ja 15.30 – 19, su 8.10 – 12.30 ja 15.30 – 19)
Santa Maria sopra Minerva kuuluu lempikirkkoihini Roomassa ja siellä kannattaa jokaisen Roomassa kävijän käydä. Kauniissa goottilaiskirkossa olevaa Michelangelon veistosta ei pidetä mestarin onnistuneimpana teoksena, mutta silti hämmästyttää, kuinka rauhassa sitä saa ihailla! Se on kuitenkin Michelangelo! Missä tahansa muualla veistosta varmaan jonotettaisiin katsomaan. Sulassa sovussa Michelangelon veistoksen kanssa kirkossa on ollut suomalaistaiteilijan puusta veistämä Piispa Henrik, mutta parilla viime käynnillä en ole Henrikiä nähnyt.
4. Kupoli, jota ei ole ja muut huijausfreskot
Kirkko: Sant’Ignazio di Loyola (Campo Marzio, avoinna ma – la 7.30–19, su 9.30 – 19)
Sant’Ignazio di Loyolan kirkko on paras paikka Roomassa – ellei koko maailmassa – ihailla trompe l’œil -perspektiivitekniikkaa, joka todella huijaa katsojan silmää. 1600-luvulla rakennetulla kirkolla ei ollut varaa kupoliin, joten lahjakas jesuiittamunkki Andrea Pozzo maalasi kattoon perspektiiviharhan, jonka alapuolella seistessään on vaikea uskoa, ettei kyseessä ole oikea kupoli. Pozzo maalasi samalla tekniikalla myös kirkon muut kattofreskot, joissa kirkon katossa taivas näyttää kohoavan ja pulleat enkelit suorastaan lentävän ulos ikkunasta. Älä ohita tätä kirkkoa, se saa suun loksahtamaan auki!
5. Berninin ”Pyhän Teresan hurmio”
Kirkko: Santa Maria della Vittoria (Via Venti Settembre 17, avoinna ma – la 7.30 – 12 ja 15.30 – 19, sunnuntaina ei sisäänpääsyä messun aikaan)
Teresa oli teini-ikäisenä kiinnostunut vaatteista, pojista ja flirttailusta, joten hänen isänsä päätti lähettää holtittoman tytön 16-vuotiaana luostariin (vuonna 1530). Siellä enkeli ilmestyi Teresalle ja lävisti tämän sydämen tulipäisellä rakkauden nuolella niin, että Teresa tunsi tuskansekaista hurmiota. Bernini on kuvannut Teresan ekstaasin upean dramaattisessa veistoksessaan: Teresan asento alas retkahtaneine jalkoineen ja enkelin ilme tuovat mieleen kyllä hyvin maallisiakin tulkintoja teini-ikäisen tytön kokemuksesta.
6. Bysanttilaiset mosaiikit
Kirkko: Santa Prassede.
Santa Prasseden pieni, mutta kimalteleva kirkko on mielestäni paras paikka Roomassa ihailla bysanttilaista mosaiikkitaidetta. Läheisessä mahtipontisessa paavillisessa Santa Maria Maggioressa niitä on toki enemmän, mutta Prasseden pikku kappelissa pääsee lähemmäs – eikä mosaiikkeja tarvitse kurkkia muiden olan takaa. Kimaltelevat mosaiikit ovat 700-luvulta. Kirkossa on myös pala pylvästä, johon Jeesus oli sidottu ruoskittavaksi.
7. Caravaggion ”Madonna di Loreto”
Kirkko: Sant’Agostino (Via di San Eustachio, avoinna 7.45 – 12 ja 16 – 20)
Tiesittekö, että enkelit lennättivät Neitsyt Marian talon eli Jeesuksen lapsuudentalon tämän kuoleman jälkeen Egyptistä Italiaan, Loreton pikkukaupunkiin? Minulle on vähän epäselvää, miksi juuri Loretoon, mutta tähän hölynpölyyn uskovat pyhiinvaeltajat kuitenkin ovat Marian väitetylle talolle vaeltaneet keskiajalta asti. Suosikkipaikkoihini kuuluvassa Sant’Agostinon basilikassa oleva Caravaggion näkemys pyhiinvaeltajille ilmestyneestä Madonnasta on kaunein Mariasta tehty maalaus missään. Siinä varsin inhimillinen ja väsyneen näköinen paljasjalkainen Maria kantaa Jeesus-lasta ja hänen eteensä polvistuneilla pyhiinvaeltajilla on likaiset jalat. Marian mallina toimi aikansa kuulu prostituoitu. Kirkossa on myös Rafaelin fresko.
8. Rafaelin fresko ”Sibyllat saavat ohjeita enkeleiltä”
Kirkko: Santa Maria della Pace (Arco della Pace, avoinna 9.30 – 18.30)
Renesanssiajan mestarin Rafaelin teoksia voi Roomassa ihailla monessa muussakin paikassa kuin Sikstuksen kappelin kuuluisissa Rafaelin huoneissa. Kirkoissa vieläpä ilmaiseksi. Edellä mainitun Sant’Agostinon kirkon lisäksi lähellä Navonan aukiota olevassa Santa Maria della Pacen kirkossa on Rafaelin maalaama fresko ”Sibyllat saavat ohjeita enkeleiltä”.
8. Igor Mitorajin ”Johannes Kastajan pää”
Kirkko: Santa Maria dei Angeli e Martiri (Piazza della Repubblica, avoinna 7.30 – 19)
Santa Maria dei Angeli e Martiri eli Enkeleiden ja marttyyrien pyhän Marian basilika on rakennettu antiikin Diocletianuksen kylpylään kuuluneen kylmän altaan raunioiden sisään. Huikaisevan kirkon on suunnitellut itse Michelangelo. Antiikin aikaisten pylväiden ja renessanssin aikaisen koristeiden ja kupolin lisäksi kirkossa on nykytaidetta. Vuonna 2006 puolalaissyntyinen kuvanveistäjä Mitoraj teki kirkkoon varsin vaikuttavat pronssiovet esiin työntyvine ihmishahmoineen ja veistoksen Johannes Kastajasta, tai oikeammin hänen päästään tarjottimella.
10. Rooman toiseksi suurin kupoli
Kirkko: Sant’Andrea della Valle.
Vilkkaan kadun varrella sijaitseva Sant’Andrea della Vallen kirkko on hieno esimerkki siitä, miten paljon Rooman kirkkoon voi liittyä tarinoita. Puccini sijoitti Tosca-oopperansa ensimmäisen kohtauksen sinne. Koristeellista barokkijulkisivua tukee epäsymmetrisesti vain yksi enkeli, sillä kuvanveistäjä Facelli kieltäytyi tekemästä toista, koska paavi Aleksanteri VII arvosteli taiteilijan työtä. Taiteilija kehotti paavia tekemään itse paremman, jos haluaa toisen enkelin. Kirkossa on Domenichon freskoja ja Mattia Pretin hieno alttaritaulu apostoli Andreaksen (pyhän Pietarin veli) ristiinnaulitsemisesta vinolle ristille. Kirkon kupoli on Rooman toiseksi suurin.
11. Federico Severinin ”Via Crucis”
Kirkko: Basilica di Santa Maria e Martiri (aka Pantheon)
Moni ei tule ajatelleeksi, että yksi Rooman ikoneista, kaikkien jumalten temppeli Pantheon on myös kirkko. Sen kirkkotaide jää ihan syystäkin Pantheonin arkkitehtuurin varjoon. Itsekin olen käynyt siellä kymmeniä kertoja huomaamatta seiniä kiertävää Severinin tekemää Via Crucis -pronssireliefien sarjaa. Menin kirkkoon itse asiassa kuvaamaan 1400-luvulta olevaa freskoa, mutta nykytaide Pantheonissa oli kontrastinsa vuoksi hienoin taide-elämys pitkään aikaan! Ristin tiestä kertovat 14 reliefiä ovat olleet Pantheonissa vasta reilut 8 vuotta.
12. Caravaggion maalaukset Matteuksen elämästä
Kirkko: San Luigi dei Francesi
Saikohan Luukas yhtä tarkat ohjeet enkeliltä jouluevankeliumin kirjoittamiseen kuin Matteus Caravaggion teoksessa ”Matteuksen inspiraatio”? Ranskalaisten oman kirkon San Luigi dei Francesin kappelissa on kolme Caravaggion maalausta Matteuksesta: Matteuksen kutsumus, Matteuksen inspiraatio ja Matteuksen marttyyrikuolema. Nämäkin valon ja varjon mestarin teokset ovat ihan ilmaiseksi esillä.
13. Labis diabolo (paholaisen kivi)
Kirkko: Santa Sabina
1200-luvun alussa elänyt pyhä Dominikus oli harras mies, joka rukoili kaikki yöt Santa Sabinan kivisellä lattialla. Tämäkös ärsytti paholaista, joka sitten kerran hermostui niin, että heitti Dominikusta mustalla kivellä, kun tämä ei kuunnellut pirun houkutuksia. Kivi ei osunut ja Dominikus ei edes keskeyttänyt rukoiluaan. Nyt heitosta vaurioitunut kivi on esillä kirkon pimeimmässä nurkassa ja sanotaan, että Saatana käy sitä ovella silloin tällöin katsomassa. Jos et pelkää törmääväsi itse piruun, jonka kerrotaan yhä hakevan kiveään kirkosta, niin tässä yksinkertaisen kauniissa ja yhdessä Rooman vanhimmista kirkoista kannattaa käydä, vaikka viereisessä Appelsiinipuutarhassa vieraillessaan. Senkin kerrotaan muuten olevan samaisen pyhän Dominikuksen aikaansaannosta.
14. New Yorkin Waldorf-Astoria-hotellit entiset kristallikruunut Kirkko: Santi Giovanni e Paolo
Celion kukkulalla olevassa kirkossa on 36 kristallikruunua, jotka ennen roikkuivat New Yorkin Waldorf-Astoria -hotellin katossa. Kirkko on niiden vuoksi suosittu hääkirkko, eikä varmaan haittaa, että kirkon julkisivu on nätti ja vieressä pikku-piazzalla on Rooman hienoin kellotorni. Kirkon alla on sen nimikkopyhimysten Giovannin ja Paolon domus 300-luvulta.
15. Pierre Le Grosin marmoriveistos ”Stanislaus Kostka kuolinvuoteellaan”
Kirkko: Sant’Andrea al Quirinale
Moni tulee Sant’Andrea al Quirinalen kirkkoon ihailemaan Berninin arkkitehdin taitoa kuten soikeaa veistosten koristelemaa kupolia, mutta myös kirkon allayhdessä entisissä jesuiitta-pyhiinvaeltajien huoneissa kannattaa käydä, vaikka siitä 2 € joutuukin pulittamaan: siellä oleva marmoriveistos 17-vuotiaana kuolleesta puolalaisesta Stanislauksesta on koskettava. Veistos on tehty erivärisistä marmoreista.
16. Michelangelon ”Moses”
Kirkko: San Pietro in Vincoli
Michelangelon lihaksikas Mooses on kuuluisa sarvistaan. Sarvet Mooseksen päässä johtuvat käännösvirheestä. Kun Hierronymos käänsi Vulgataa hepreasta, hän luki virheellisesti sanan ”kirkkaus” tilalle ”sarvet”, koska heprean konsonanttikirjoituksessa nämä sanat ovat lähellä toisiaan. Sarvista viis: katsokaa tuota Mooseksen habaa!!!
17. : Fresko ”Pyhä Nikolaus heittää kultaa kolmen köyhän tytön päälle”
Kirkko: San Saba
San Saban kirkon vuodelle 1296 ajoitettu fresko on aiheeltaan varsin kiinnostava. Siinä joulupukin edeltäjän pidetty Pyhä Nikolaus heittää kultaa kolmen köyhän tytön päälle ja pelastaa nämä prostituutiolta. Tytöt makaavat alastomina mahdollisesti parittajansa vieressä. Olen tällaisista tarinoista enemmän täpinöissäni kuin niistä joka oppaassa esitellyistä kuuluisista nähtävyyksistä!
18. Caravaggion ”Pietarin ristiinnaulitseminen” ja ”Paavalin kääntymys”
Kirkko: Santa Maria del Popolo
Santa Maria del Popolon basilika pursuaa taideaarteita ja kiinnostavia yksityiskohtia, mutta jos olisi aikaa vain yhteen (tai kahteen), niin käy katsomassa Caravaggiot. Caravaggion maalausten Paavalin kääntymys ja Pyhän pietarin ristiinaulitseminen keskellä on aikanaan kuuluisamman ja arvostetuimman Annibale Carraccin maalaus Neitsyt Mariantaivaaseen ottamisesta. Caravaggion töiden uraauurtavuus tulee hyvin esiin, kun teoksia vertaa. Kirkossa on myös Dan Brownin ”Enkelit ja demonit” -romaaniin liittyvä veistos, tiedättekö mikä?
19. Berninin ”Beata Ludovica Albertonin hurmio”
Kirkko: San Francesco a Ripa
Muuten melko vaatimattomasta kirkossa Trasteveressa on Berninin näkemys aikuisemman naisen ekstaasista kuin kohdassa 5 ”Pyhän Teresan hurmio”. Ludovica Albertoni oli 1600-luvulla elänyt aatelisnainen, joka auttoi Trasteveren köyhiä ja julistettiin siksi autuaaksi (beata), joka on pyhimykseksi julistamisen ensimmäinen vaihe. Ludovica on myös kaikkien pahoinpideltyjen naisten suojelija (suojeluspyhimys, jos hänet vielä joskus sellaiseksi julistetaan), sillä hän joutui oman aviomiehensä väkivallan kohteeksi.
20. Cavallinin fresko ”Viimeinen tuomio”
Kirkko: Santa Cecilia in Trastevere
Photo credit: Wikimedia commons
Cavallinin upea fresko on todellinen kätketty helmi, sillä sen nähdäkseen pitää nähdä vähän enemmän vaivaa kuin pelkästään marssia kirkkoon. Vierailu sitä katsomassa voi olla kuitenkin ainutlaatuisempi elämys kuin Vatikaanin museoihin jonottaminen. Cavallinin kaunis fresko vuodelta 1293 jäi piiloon, kun Santa Cecilian kirkon remontissa sen eteen urkuparvelle rakennettiin seinä. Nyt sitä pääsee katsomaan, kun soittaa arkisin 10-12 kirkon pääoven vasemmalla puolen olevan luostarin oven viereistä ovikelloa. Kahden euron maksua vastaan joku nunnista/ muu työntekijä vie hissillä huoneeseen, jossa fresko on. Rohkeasti vaan! Sitten voi siirtyä kirkkoon katsomaan varhaisbarokin veistosta Pyhästä Ceciliasta ja bysanttilaisia mosaiikkeja. Myös krypta (2 euroa) on käynnin arvoinen. Freskosta ei saa ottaa kuvaa, joten tämä kuva on lainattu Wikimedia commonsista.
21. Rubensin ”Madonna Della Vallicella”
Kirkko: Chiesa Nuova (Santa Maria in Vallicella)
Chiesa Nuovan alttarilla on kolme Rubensin maalausta. Keskimmäisessä maalauksessa pulleat enkelit palvovat Madonnaa. Maalaus tilattiin suojaamaan vanhaa ikonia Mariasta ja Jeesus-lapsesta, jota joku kerettiläinen heitti kivellä vuonna 1535. Ikoni alkoi vuotaa verta kivenheitosta, joten ihmeitä tekevä ikoni vietiin ensin turvaan kassakaappiin sitten suojattiin Rubensin maalauksella. Mutta ei tässä vielä kaikki: alttaritaulu on moottorisoitu! Lauantaisin messun jälkeen Rubensin teos lasketaan jotenkin kaukosäätimellä sivuun ja ihmeellinen ikoni pääsee esiin. Joskus täytyy mennä katsomaan tätä!
22. Ympärivuotinen seimi
Kirkko: Santi Damiano e Cosma
Forum Romanumin vieressä, vähän ennen Colosseumia on 300-luvulla eläneille kaksoisveljespyhimyksille omistettu kirkko, jossa on esillä seinän kokoinen napolilainen seimi 1700-luvulta ympäri vuoden. Seimessä on kuvattu niin paljon elämää, että Joosefia, Mariaa ja Jeesus-vauvaa on vaikea löytää seasta! Itse kirkossa on upea iso mosaiikkiteos n vuodelta 530 (!), vanhoja freskoja ja sieltä voi kurkistaa Forum Romanumille. Sisäpihalla on yksi Rooman kauneimmista suihkulähteistä. Vaikka ympäristö kuhisee turisteja, kirkossa saa olla rauhassa.
23. Bambino Gesù
Kirkko: Santa Maria in Aracoeli
Aracoelin kirkossa on ikuinen joulu, sillä sen yhdessä kappelissa olevalle Bambino Gesulle, Jeesus-vauvalle, voi kirjoittaa toiveita ympäri vuoden. Ne voi jättää paikan päällä tai kirjoittaa kaukaa ympäri maailman. Kruunupäisessä, kultaisessa Bambolinossa kiteytyy minusta jotain peri-italialaista. Mutta ei Santa Maria in Aracoelin kirkkoon mikään vaatimaton vauva kapaloissaan sopisikaan, sillä se on kultaisine kattoineen, kymmenine kristallikruunuineen ja muine koristeineen ehkä Rooman överein bling bling-kirkko. Oikeasti vitriinissä ole Jeesus-nukke on jäljennös, sillä aito Bambolino ryöstettiin helmikuussa 1994, eikä sitä ole löydetty.
Blogin vuoden 2018 joulukalenteri ilmestyy tänä vuonna Instagram Stories -puolella ja tallennan sen sitten Insta-tilini kohokohtiin.
Vastaa